Mai du skjønne milde..

Denne maimåneden har vært helt utrolig. Skjønn og mild er underdrivelser; fantastisk og het passer bedre. Vi har koset oss ute i varmen, og ungene har kommet skitne og støvete hjem fra barnehagen, etter fine dager med lek og skogsbillejakt. Den gode temperaturen har ført til at det nå har eksplodert i hagen, og det ble nesten grønt til 17. Mai. Det var ikke mange dagene etter at løvet på trærne spratt ut.

Helt konkret har jeg ikke gjort så mye i hagen siden ungene og jeg plantet frøene vi fikk fra bestemor, men jeg har hatt litt tid til å fjerne ugress og til å konstatere at tela i vinter har tatt livet av så å si alle blomsterløkene mine. Det ble kaldt så veldig tidlig. Tulipaner, narcisser, tét a tét og krokuser er en saga blott, de hvite duppene jeg fikk av mamma ser heller ikke ut for å ha overlevd. Likevel skjer det mye i hagen, og her er noen bilder jeg tok i går kveld.

I år håper vi at kirsebærtreet får brukbare bær, restlageret av kirsebærlikør går snart tomt:

Finlands vita ros har mange skudd! Her har den i tillegg pyntet seg med løvetannfrø:

Den lilla dvergakeleien står i full blomst. Venter enda på den hvite:

image

image

Humleblomsten blomstrer like ved:

image

image

Flere akeleier, rosa og lilla. Disse kommer til å bli enda større enn i fjor.

image

Denne akeleien tror jeg er en lakserosa sort som jeg kjøpte røtter og plantet ned i høst:

image

Ballblom:

image

Blåbærbuskene og Sibirvalmue i skjønn forening:

image

Rhododendron, Cunningham´s White.

image

image

Hagesildre som er klar til å blomstre når som helst:

image

Så er det bare å følge med i spenning om det er Fritallaria som kommer opp:

image

Her skulle det ha kommet opp et av hav lysrosa, mørkrosa, svarte og beige tulipaner, men nei. Har sådd blomkarse her, så håper den kommer opp snart. Er det mulig at tulipanene kan komme opp til neste år, eller er løpet kjørt?

image

Om noen vet hva denne heter, så er jeg takknemlig for tilbakemelding:

image

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Hage, Planter. Bokmerk permalenken.

2 svar til Mai du skjønne milde..

  1. Amandine sier:

    ÅÅÅÅ kan jeg få frø av den blå dverg-akeleien din?? pliiiiiiis?

Legg igjen en kommentar

