Impecta Fröhandel

Sesongen er i gang, det vil si, pakken(e) fra Impecta er kommet! Jeg bestilte først en helt haug, og akkurat hva jeg var høy på (kongerøkelse, fjorårets årgang kirsebærlikør, sukker, ribbe, alternativer i fleng) i dét jeg trykket på «Bekräfta,» er jeg ikke riktig sikker på, men jeg fant det for godt å bestille i alt ca 1200 frø. Jeg satser på at lykken står den kjekke bi, frøene skal tross alt i jorda jevnt utover vinter- og vårmånedene, og tanken er at potter og planter kan flyttes på, med tanke på behov for temperatur og lysforhold. Jeg har også kjøpt «perlit,» et vulkansk materiale som slipper gjennom lys og sørger for jevn fuktighet. Jeg har dessuten planer om et bokhyllesystem på den ene veggen, og som jeg tenker at kan brukes til små og store gartnerprosjekt, selv om min mann stadig advarer meg mot å se på bokhylla som løsningen på alle verdensproblemer. Imidlertid må jeg jo si at en velfylt hage og bokhylle er rene skjære velstanden, og det ser i alle fall ut for at jeg prøver å leve opp til det første.

Kjapt oppsummert har jeg bestilt:

20120108-004543.jpg

Blodrot er en gul liten sak jeg fant under kategorien «Nordiska vildblommor,» jeg går enda med en liten drøm om blomstereng i stedet for plen. Sammen med rødkløver får den stå for det.

I år skal jeg så sukkermais inne, for så å flytte dem ut. I fjor sådde jeg frø direkte ut i friland, men i tillegg til at de nok fikk for lite sol, var også bedet direkte overfylt av potetplanter, og så var det antageligvis ikke varmt nok for dem. Håper vi (må jo si vi, jeg får god hjelp av mine egne poder) får det til i år.

Har planer om å gjenta suksessen (alt er relativt, 3 av 45 frø) med Susannes svarte øye, både i hvitt og oransje. Det samme med luktert, i tillegg til blandete farger, har jeg også bestilt noen som blir mørk rød.

Ellers har jeg i år tenkt å prøve meg på fylte pyntekosmos. Det fungerte så bra å plante dem ned i bed i stedet for krukke, de vokste seg store og fine. Blåklinten i år er, navnet til tross, rosa, og den tenkte jeg å så på friland. Syns de vokser seg så lange og uhåndterlige i krukke. Stemorsfiol dukket plutselig opp i hagen min i fjor, og de var så pene at de vil jeg ha fler av.

Ellers vil jeg oppfordre alle til å gi et lite katalogbidrag ved bestilling hos Impecta.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Frø. Bokmerk permalenken.

2 svar til Impecta Fröhandel

  1. sug lut sier:

    Ah, lekre planer! Kan jeg spørre hva du gjorde for å få bonusfrø, og hva du fikk? (Jeg fikk nemlig ikke noe… *snurt*)

Legg igjen en kommentar

