Um sumaren som kom og gjekk

Sommeren er forbi. Heldigvis er den gjenkallelig. Litt vemodig er det at trærne har mistet bladene sine, og at frosten kom og tok pyntekosmos, lukterter og hortensia i helga. Lufta har den siste uka hatt en ange av snø, og i morgen tror jeg kanskje det er på tide å isolere diverse buskvekster med torvjord og strie.

Høsten i seg selv er ingen grunn til å henge med geipen, den varsler jo kun at naturen går sin gang, og når det er ruskete og kaldt ute, kan man jo trøste seg litt med minner fra sommeren som gikk.

Derfor har jeg funnet fram noen bilder fra hagen. Det første er av ringblomst og kornblomst som veltende vokser seg ut av bedet og trengselen, og potetbanden etter total take-over. Ikke særlig pent, og til slutt tok jeg dem opp, like mye fordi jeg hørte at potetene kunne råtne i mye regn. De så imidlertig helt fine ut.

20111012-214036.jpg

20111012-213807.jpg

20111012-214021.jpg

20111012-214212.jpg

20111012-214423.jpg

De ble til et deilig aftensmåltid med bacon, rømme og rødløk. Andre er så dyktige til å legge ut bilder av sine fantastiske matkreasjoner, men som den kjerringa mot strømmen jeg er, velger jeg heller å legge ut et bilde av et da opp og avgjort fortært og påbegynt fordøyd måltid.

Det grønne garnityret som ligger tilfeldig strødd om på bordet, er rester etter tjukkasgulrøttene våre.

20111012-214514.jpg

Jeg har ikke fått gjort så veldig mye i hagen i sommer, men ett og annet lite prosjekt har det blitt. Jordbærplantene fra i fjor, og noen søte små som er nye av året, fikk sin egen seng å hvile i.

20111012-214049.jpg

Jeg gjorde det hele så lett som mulig, først snekret jeg enkelt og greit sammen en ramme av noe plank vi hadde liggende. Gravde en liten fordypning der jordbærene skulle plantes, kanskje 10 cm dyp, og kledde innsida av trerammen med en duk av noe slag, slik at den rakk ned til bunnen av fordypningen. Fylte på med jord og satte ned plantene. Der har de sett ut til å trives godt.

Var ellers meget fornøyd med luktertene, de så både pene ut og luktet godt, men de vokste seg mye større enn forventet. Pyntokosmosen vokste seg også stor og fin, og mot slutten ble enkelte planter faktisk neste like høye som meg selv. Ikke verst. Til våren skal jeg forsøke å være litt tidligere ute med å så frø enn i år, noen av plantene rakk ikke å blomstre engang.

20111012-215447.jpg

20111012-215459.jpg

20111012-215508.jpg

20111012-215512.jpg

Det snek seg også fram noen blomkarser sammen med pyntekosmosen, og her er det nok noen noen små gartnerspirer som har virket som geriljagartnere.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Arbeid i hagen, Diverse. Bokmerk permalenken.

2 svar til Um sumaren som kom og gjekk

  1. sug lut sier:

    Befriende fritt for dandert matbord, puh! I og med at din forrige post var om at du ikke hadde grodd ned synes jeg dette var veldig mye igjen for frøene, jeg! Gulrøttene dine var inmari søte og letter obscøne… Hvor lenge blomstrer poteter, egentlig, og er de verd blomstringa når de etterpå er bare grønne? Snakker om krukkepotet i samarbeid med ungen her, nemlig, men med lite plass må den gjøre noe av seg til gjengjeld. Nydelige erteblomster, det må jeg ha til sommeren.
    Det beste med høsten er nesten lukta…

  2. Unga tar seg alltid av danderinga, under måltidet, som du kanskje la merke til. Potetplanter gjør veldig mye ut av seg, egentlig, men akkurat hvor lenge de blomstrer, er jeg ikke sikker på. Noen av plantene fikk noen søte små lilla som var sterkt orangegule midt i. Satte nok potetene litt for sent, slik at de ikke rakk blomstring.Du må sikkert ha dype krukker til krukkepotet, det kan bli et morsomt prosjekt. Tilfredsstillelsen ved å spise et måltid gjort på noe du selv har dyrket er ubeskrivelig for et barn av kapitalismens og industriens tidsalder.

Legg igjen en kommentar

