Hagenytt

Det er et ordtak som sier at «intet nytt er godt nytt.» Jeg føler nå sterkt for å melde det motsatte. På ein måda. Denne en gang så entusiastiske amatørgartner og hageblogger har gått fra frustrert hjemmeværende («tilværelsen er så begrensende, jeg kommer meg jo ikke ut fra husets fire vegger») til tidsklemmemamma («tilværelsen er så begrensende, jeg får jo ikke gjort det jeg har lyst til»). Her ønsker jeg ikke å bli misforstått; jeg syns det er deilig å endelig ha en jobb og gå til, jeg møter mange artige mennesker, og jeg har flotte arbeidskamerater. Ekstra klingende mynt gjør jo óg sitt for at en ekstra til Plantasjen eller Bo Grønt Lønnun i aller høyeste grad er forsvarlig (i motsetning til før: «Hmmmmm, nye prydbusker eller biff på lørdag?).

Det er bare det at hagen ser ut som et lite ugresshelvete. Jeg får luket innimellom, men…

En annen sak er også den at i fjor, da verdens lengste svangerskap, i følge Sug Lut, enda ikke var kommet til veis ende, vagget jeg rundt i stua, som da var mer for en botanisk hage å regne, og hadde all tid i verden til å ta meg av mine noen-og-førti-og-sikkert-fler plantebabyer. I år er dette ståa:

  • pyntekosmosen har enda ikke spiret! Av ca 200 frø, har jeg nå ca 15 planter.
  • solsikker kan jeg kun drømme langt og vått etter.
  • jeg tror det er kornblomster jeg plantet ut for noen uker siden. Eller så var det ringblomster. Eller så er det begge deler i en salig blanding.

Men, det finnes lyspunkter:

  • de ungarske stokkrosene fra i fjor, bestemte seg for å spire likevel. Det blir vel innestokkroser av dem til slutt, for de er bitte bitte små.
  • Susannes svarte øye vokser som bare det, av 40 frø fikk jeg kun spiring på to av dem, men til gjengjeld vokser de som juling. Nå er det like før knoppene springer ut.
  • Alle tre paprikafrøene spirte og er nå flotte paprikaplanter med mange blomster.
  • pæretreet, om enn lite, så holder det enda stand.
  • gulrøttene spirer, og jeg har dessuten avslørt mellomstes hemmelige gulrotsted; ca 20 cm fra gulrotsengen jeg selv lagde, under en rosebusk.
  • Finlands vita ros kommer med nye skudd, om enn i slow-motion.
  • sukkerertene holder på å blomstre, og har begynt å klatre riktig så fint.
  • Lukterteblomstene også.
  • Og blomkarsen
  • Jordbærplantene trives veldig godt i bed (de ble satt ned der i fjor høst, delvis i desperasjon, delvis av latskap).

Ellers fant jeg til slutt ut hva jeg skulle gjøre med all ekstraplassen jeg hadde i begge bedene; jeg satte poteter i dem. Så her er det gode utsikter for å bli delvis selvforsynte utover høsten.

Kommer nok noen bilder etter hvert. Når jeg får luket. Sukk.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Stell. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hagenytt

  1. sug lut sier:

    Blitt noe mer fart i hagekarusellen etterhvert? Eller har du regna bort? Hvor mange kosmoser kom? Og ble de noe liknende de man får kjøpt i butikk – type relativt lave og buskete? Mine kosmoser – blandapakke – har vist seg å være veeeldig mange rare, fra rent hvite fylte diiigre, via rent rosa ufylte med rørforma kronblad, til «vanlige» hvite og rosa, med eller uten kontrast-ring. Den høyeste er borti 1,40 – det er den fylte – og blomstrer først nå, mens andre er mindre, slankere og blomstra forlengst (og fortsatt). Erfaringen er at de godt kan vokse i trad små blomsterpotter, da kan man flytte dem rundt der det til enhver tid er glissent. Eneste ulempen er at de da er lite egna for tørke, men med oppned-brusflasker overlevde de to uker aleneferie, faktisk.
    Hva med pærer, gulrøtter, jordbær – noen avling?

  2. Jeg har hoppet av hagekarusellen, ikke fordi jeg ble kvalm og lei, men fordi jeg hadde andre ting å gjøre. Jeg har jobbet masse denne sommeren. Plutselig var det høst, og nå er hagen en blanding av sommer og høst.

    Pyntekosmosen ble veldig fin, og vil tippe at den er opp mot 1.20 høy og ganske buskete. Blomstret sent mine og. Håper det kommer noen fylte hos meg også, ellers er det pretty much the same som hos deg. Det var igjen 10 planter til slutt, så det sier vel seg selv at jeg ikke helt har hatt tid i år. Pærer må jeg nok se langt etter, det er sikkert snakk om 10 år, om jeg klarer å berge treet. Kanskje den bør stå inne i vinter? Tror du det er mulig å la den hospitere i et ekte gartneri over vinteren? Slike ordninger burde noen gå i gang med.

    Har spist salte nypoteter i kveld, nam nam. Kommer en liten oppdatering seinere, men jeg kan si så meget som at det var et lite stykke himmel på jord. Rap.

    Hvordan blir det med hagen din i vinter, da? Blir det botanisk hage i stua?

Legg igjen en kommentar

