Blomster og sånn.

Her kommer noen bilder av hva som skjer i hagen for tida. Her er et av de meget etterspurte krokusene.

Strengt tatt så er vel hjerteformen litt vanskelig å oppdage, men den er der, jeg tror til og med at alle løkene er kommet opp. Disse er fra en tulipanblanding jeg har kjøpt fra Bakker Norge, og de ble jo ganske fine, selv om de ikke ble helt som jeg tenkte. Flere bilder er å finne i bildegalleriet.

Ellers syns jeg det går fryktelig treigt ute i hagen! Derfor har jeg latt være og ta mine sedvanlige morgen- og kveldsrunder i hagen (kan trygt si at det er fort gjort) de siste dagene, slik at naturen skulle få gå sin gang uten den utålmodige amatørgartnerens nærvær. Men, i dag var Minste og jeg ute en liten tur for å ta et kjapt lite overblikk, og da fant jeg ut at Duppesoleiene jeg fikk av mamma i fjor sommer, har overlevd vinteren. Tidløs er også kommet opp, og det overrasket meg, fordi jeg trodde at den skulle blomstre først til høsten. Krypsåpeurt tror jeg at også har greid vinteren, men jeg venter enda på livstegn fra Finlands vita Ros og Pink FairyBallblom håper jeg er fornøyd med fjorårets transplantasjon, og det ser i alle fall ut for at akeleiene er det. Jeg har foreløpig én plantesort på transplanteringslista i år, og det er de blå scillaene jeg satte ned i høst. Det fantes noen tuer av dem fra før, så jeg tror at jeg samler dem litt, eventuelt setter dem ned i plenen i stedet til forvilling. Bringebærbuskene har fått nye blader, men bjørnebærbusken sturer og er kanskje til og med død. Jeg vet ikke hvordan en bjørnebærbusk oppfører seg i vill tilstand, foreløpig er det bare noen trasige kvister som stikker opp av jorda. Hortensiaen jeg fikk av min mor i fjor kommer med nye skudd, Rhododendronen (som jeg i følge min nye hagebok, mer om den senere, visstnok har mishandlet på det aller grusomste) er litt bredere og høyere enn i fjor, mens Asaleaen ved trappa har fått føle tyngden at et par paller med ved i vinter.

Om noen uker er det kanskje på tide å plante ut litt av det jeg har stående inne, det gleder jeg meg til!

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Hage, Planter. Bokmerk permalenken.

4 svar til Blomster og sånn.

  1. solfrid sier:

    Ser hjertet, jeg:D Ellers er krokusene ille dårlig til å blomstre i år, kun blader stort sett.

    Lagt inn bloggen din på Hagegal:)

    • Hjertet var eldstedatras idé, både hun og den mellomste er flinke og hjelpe til. Her er det tulipanene som ikke vil komme opp, satte dem ned i høst. Synd, for det var så fin fargesammensetning, med lys og mørk rosa, rødsvarte og hvit.

      Tusen takk, det var kjekt av deg. Veldig artig å se på andres blogger. 🙂

  2. sug lut sier:

    Hva er det som gjør at krokus (og også snøklokker og scilla) kommer opp med bare blader, egentlig?
    Ellers må jeg si at duppesoleie var helt nye for meg, og utrolig pene og «rene» med det mørke bladverket og de hvite ballene på toppen.

    • Vet ikke, har lest om roser og klematis at de kan prioritere rotsystemet sitt noen sesonger i stedet for å vokse eller blomstre, kanskje det gjelder det samme for krokus og scilla?Jeg har i alle fall noen løker i det ene bedet som bare kommer med blader og ingen blomst, det gjorde de i fjor og, så jeg aner ikke hva det er for noe. Duppesoleie er en staude typisk for nordnorske hager. LIker at de er nettopp så pene og rene i uttrykket.

Legg igjen en kommentar

