No livnar det i lundar..

Og det til gagns. Knoppene på bjørka har bristet og jeg tenker at det blir jaggu grønt til 17. mai. Det livnar både i lundar og i bed, der det laukast for fullt. Jeg trodde en stund at alt håp var forbi, at om ikke sprengkulda i vinter hadde tatt løkene, så hadde i alle fall flommen som følge av deilig snøsmeltende vårregn tatt dem. Nå titter det såvidt fram spirer av små påskeliljer og scilla. Anemonene lar vente på seg, men samtlige krokus i hjerteform har kommet opp. Tulipanene spøker det enda for, men det kan jo hende at miraklenes tid ennu ikke er omme.

Inne har jeg sådd erteblomst, stokkroser og regnbuelupiner i minidrivhus. Har brukt torvbriketter, som enkelt og greit er en gave fra gudene til en lidenskapelig hageentusiast. Hvilken fantastisk oppfinnelse! Særdeles fascinerende er det også, når de sveller fra en tørr polett til pølsesnabb.  De første spirene har begynt å komme opp, erteblomstene blir det blomster på i år, men de to andre blomstrer ikke før til neste år.

De røde solsikkene har snodd seg godt i vinduskarmen, og de gule solsikkene har begynt å spire. Marylandzinnia har begynt på det andre bladparet, og valmue av typene Fruit Punch og Garden Gnome spirer og. Av de 49 frøene av Pyntekorg, er det kun 5 som er kommet opp. Av ulike grunner har jeg ikke kommet riktig i gang med såinga før nå i måneden som har gått, så jeg håper at jeg rekker noe blomstring før sommeren er over.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Forkultivering, Frø. Bokmerk permalenken.

6 svar til No livnar det i lundar..

  1. blomstre sier:

    Det kommer vel bilde av krokus i hjerteform? Og valmue av typen Garden Gnom må vi også få se når den blir stor!
    😉

    • Da kjem, da kjem! Alle hadde ikke kommet riktig helt opp enda, men jeg har planer om en liten bildeoppdatering snart! 🙂 Garden Gnome spirer forresten ikke så veldig godt, syns jeg, den andre sorten er mer villig.

  2. sug lut sier:

    Hagegnomer ble jeg også fascinert av. Vi er litt sånn i grenseland H4-H5, men hvis de blir en suksess hos deg skal jeg gi dem en sjanse neste år, så jeg kommer til å følge med – de så veldig buskefine ut, og sterke i fargen på et tidlig tidspunkt, hvilket for meg er valmuens beste trekk.

    • En nabo borti høgget her har slike i en skråning hvor det bare er sand og grus, og de ligner i alle fall veldig på gnomen, og ser ut for å trives veldig godt der de står. Om jeg ikke får dem til, får jeg spørre så pent om å få transplantere noen av dem inn i hagen her, det må vel gå?

Legg igjen en kommentar

