Nytt såprosjekt..

I dag har jeg sådd frø til akeleie, lilje og Anemonopsis macrophylla. Disse skal ha en kuldeperiode ute før våren kommer, og jeg har fått tips på Lins blogg for hvordan jeg kan få dette til. Forrige års frøprosjekt (klematis, stokkroser, liljer) ble ikke akkurat noen braksuksess; ett klematisfrø spirte og ser nå mest ut som ugress, og på sensommeren plantet jeg ut noe som jeg mistenker godt kunne være ugress det og, siden pottene stod ute.

Anemonopsis macrophylla heter Porslinsanemon på svensk, og foreløpig har jeg ikke funnet noe norsk navn på den enda. Føler meg vågal som prøver meg på denne, men jeg tenker at det godt kan være sjanse for at den vil trives i hagen. Området hvor komposten nå står har skygge og er ganske lunt, der skal den få stå. Frøene til Akeleie og lilje har jeg tatt fra hagen, og jeg er ikke helt sikker på hva slags sort lilje det er snakk om, den kom opp i løpet av sommeren, men fikk ingen blomster. Jeg mistenker at det er på grunn av alt arbeidet jeg gjorde i bedet.

Pottene skal nå få stå inne et døgn, før jeg har dem ute og skuffer snø på. Tusen takk til Lin for tipset!

 

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Forkultivering, Frø. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

