Hagekart

På forespørsel har jeg laget et lite kart over hagen slik den var før jeg forbarmet meg over den. Bra tips, takk for det. Må bare beklage at kartet vises liggende. Kart over hagen slik den er nå, kommer også.

Slik så altså hagen ut, i grove trekk. Stubben ved siden av komposten var full av kvister, og bladene var i tillegg veldig stygge. Naboen kunne fortelle at det i utgangspunktet hadde blitt felt fordi det var utøy i det. Kvistene klippet jeg av, og da ble stubben stående igjen. Egentlig vil jeg ha den bort, men jeg syns samtidig den er litt dekorativ slik den står nå. Planen er å hugge ut en fordypning i den, fylle med jord og plante noe i den. Ikke sikker på hvordan og hva enda, men kan tenke meg at en fyldig blomkarse hadde gjort seg. Det bør bugne og bre seg utover med blomster og blader, føler jeg.

Rotebed I har nok opprinnelig vært et fint bed. Selv om jeg ikke er så glad i steinbed, har jeg beholdt noen av steinene. De tar seg helt ok ut, og de er praktiske å støtte seg på, siden jeg dessverre (men kanskje mest heldigvis) ikke har 2 meter lange armer. Dette bedet var fyllt av diverse stauder,  men dessverre blomstret veldig få av dem på våren, slik at det ble seende skrint og trist ut. Planen er selvfølgelig å få til jevn blomstring utover vår, sommer og høst, og jeg har kommet noe på vei med det ved løkene jeg satte i høst.

Rotebed II har nok også vært et slags steinbed, men siden det var overgrodd av diverse ugress, var det litt vanskelig å få fatt på hva slags idé som ligger bak. Det var også lagt et lag med søppelsekker 20 cm ned i bakken, antageligvis for beskytte mot ugress. Plasten hadde dessverre ikke gjort jobben sin.

Det jeg ikke likte med disse to bedene, var at det ikke fantes noen klar avgrensning for hvor plenen sluttet og bedene begynte. Derfor gikk jeg i gang med en større omkalfatring. Jeg gravde opp og omplasserte mange av plantene, rensket jorda for røtter og fylte på ny jord. Satte også opp kantbånd, slik at bedene fikk komme litt mer opp i høyden, spesielt ved plattingen, siden det er en liten oppoverbakke akkurat der. Noen av endringene ble gjort i høst etter avblomstring, og jeg er spent på å se hvordan det vil fungere.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Hage, Prosjekt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

