Mimringstimen

Siden jeg fortsatt venter på vår, bestemte jeg meg litt for å mimre litt over sommeren som var. Jeg fikk gjort en god del arbeid i hagen, til tross for svangerskap, fødsel og én måneds lang ferie til mitt hjemsted.

Det ene bedet ved plattingen var formet som en stor trekant, med planter hulter til bulter. Dette kan jo selvfølgelig være sjarmerende, men jeg valgte å avgrense det til to rektangulære bed, det ene nedenfor plattingen, og det andre videre langs med gjerdet nedover i hagen.. Kjøpte kantbånd på Jula som jeg satte opp, og det ble da riktig så pent.

Bedet hadde flere typer stauder som var ganske høye, for eksempel akeleier og Prakthjelm, og disse plantet jeg om slik at de fikk stå sammen, artsmessig. I hjørnet av bedet stod det en staude som vokste seg ufattelig diger og var grusomt piggete – generelt vanskelig å ha i bedet – så jeg endte opp med å fjerne den helt. Hva jeg skal plante der i stedet, har jeg enda ikke bestemt meg for. Fjernet også en annen staude av ukjent art som hadde bredt seg ut over ene «vingen» i bedet, og der har jeg satt løker av Scilla og anemoner. Da snøen etter hvert la seg permanent, kom jeg på at jeg hadde jo ment å sette av dette området til å plante ut Pyntekorg. Jeg fant ut at jeg dynger jord oppå når vårblomstene er avblomstret, slik at jeg ikke graver opp løkene når pyntekorgene skal i jorda. Så får jeg se neste år om det fungerer å gjøre det slik.

Anla enda et bed nederst i hagen, der komposten opprinnelig stod. Denne har nok ikke vært tømt på noen år, da den var gjengrodd av diverse ugress. Da jeg til slutt, etter mange timers hardt arbeid, fikk tømt den og veltet den, fant jeg til stor overraskelse og glede en rabarbrarot! Stakkars, den hadde vokst i skyggen av komposthaugen, villnisset av spirea utenfor gjerdet og en stamme som står igjen etter et tre i høyre hjørne. Til sammars skal den få vokse fritt. Dette bedet ble til slutt ca 3 meter langt, og der satte jeg blant annet løk av Ranunkler. Disse har jeg hørt skal være litt vanskelige å få til. Ellers foretok jeg nok en «hagetransplantasjon,» og samlet alle røttene av balderblom i enden på venstre side. Det skal nok bli riktig pent utpå tidligsommeren.

Om gartnerigartnera

Gift, tre barn. Meget hageentusiastisk.
Dette innlegget ble publisert i Arbeid i hagen. Bokmerk permalenken.

2 svar til Mimringstimen

  1. Natalie sier:

    åh så koselig! fint bilde! så artig at du har fått deg blogg 😀

  2. Tusen takk, Natalie. 🙂

Legg igjen en kommentar

